Alla inlägg under februari 2017

Av Rille - 20 februari 2017 14:53

Ja rubriken säger väl det mesta. Vi lyckades hålla ner siffrorna denna match! Vi förlorade bara med 7-0 till slut.


Vi hade några lägen att göra mål men bollen ville verkligen inte in tyvärr, vilket gjorde att vi inte fick se någon målgörare från vår sida. Första perioden slutar 0-0 och vi bommar igen, med ett bra försvarsspel och en tydlig plan på hur vi ska göra det, och grabbarna lyssnade faktiskt på vad jag sa! Det har varit ont om den varande senaste matcherna men tillslut satt det!  Vi lyckas komma till några lägen också offensivt, så det kändes bra. Andra perioden slutar 4-0 och dom lyckas göra mål när vi kommer fel i våra byten eller hamnar på lite fel positioner. 


Det var första matchen på länge som vi spelade som ett lag och höll ihop våra lagdelar bra större delen av matchen, Vi bjuder på några mål pga dåliga pass eller slarviga bolltapp där bollen bara rinner ifrån våra klubbor. Vi vill ta snabba frislag och missar bollen så den studsar till motsttåndarna eller vi kliver in i banan och springer ifrån bollen utan att vi märker att bollen lämnat bladet, lite sånt, annars hade nog matchen slutat 4-0 istället. 

Träning ikväll.


ses

Av Rille - 18 februari 2017 11:41

Den här helgen är det två matcher som gäller, en med P03, och en med HJ! 


Första matchen är med 03:orna, den är ikväll mot Lidingö klockan 18:45. Det kommer bli en tuff match men vi är i bra flow just nu och har inte förlorat en match på 7 omgångar. Förra mötet med Lidingö blev det 4-3 förlust för vår del, så vi har revansch att utkräva! 

Om vi bara håller i bollen och passar snabbt mellan oss, är det få lag som hänger med i vårat tempo. Försvarsspelet har sett fantastiskt bra ut på senaste tiden, och förra matchen gör vi ett enda misstag på hela matchen, därav att dom lyckas göra ett mål också. Kan vi hålla i bitarna försvarsmässigt och stå rätt och ha gott snack mellan backar och centrar så kommer det lösa sig.


Jag tippar slutresultatet 7-3 Värmdö.

Vi har precis börjat, nu är det dags att växla upp ! 


HJ matchen har vi imorgon Söndag 16:30, Med HJ har vi lyckats skrapa ihop en vinst såhär långt, och spelet har sett fantastiskt dåligt ut. Så fort vi vinner boll eller går in i en närkamp, så känns det som att vi blir nervösa, ber om ursäkt och blir förlamade i hela kroppen så att bollen bara studsar ifrån våra klubbor. När vi ska slå frislag, var som helst på banan, så lyckas vi inte peta bollen på rätt sätt eller när vi ska slå en lång pass så går den inte fram på bladet till mottagaren, och oftast missbedömer vi situationerna, vilket gör att när vi ska peta bollen, slår vi långpass och tvärtom. 


På träningar ser det bättre ut där kan vi hålla i boll men så fort det blir match så fungerar inte någonting längre. Försvarsspelet är katastrofalt också, vi orkar ungefär en period, och då är det jämnt med motståndarna men sedan i andra perioden, då rasar ALLT. verkligen ALLT, och stog det 3-3 i förta perioden så lovar jag att det står 15-3 i slutet på andra, och det är inte till vår fördel. Vi glömmer bort hur man ska spela ett försvarsspel, och ser ut som yra höns som inte riktigt går åt samma håll. 


Jag tippar slutresultatet: 17-2 Vendelsö.


ses

Av Rille - 13 februari 2017 13:53

Jag är tränare som sagt för två lag!

HJ går sådär, hoppas det blir bättring på det till nästa säsong, om ganska exakt 2 månader.


Det andra laget går det som tur är bättre för, P02/03, I helgen vann vi matchen med 3-1, och har nu 7 matcher i rad utan förlust! 
Denna match kommer vi till spel med 13 utespelare och 1 målvakt, lite sjukdomar på olika håll gör att vi sätter ihop en 3:e kedja som faktiskt blir väldigt bra. Dom kämpar och sliter och gör ett kanon jobb! Vi spelar, vill jag påstå, våran absolut bästa match på säsongen, försvarsmässigt! Vi tappar markering och fokus 1 gång på hela matchen och det är då dom gör sitt enda mål, annars står vi rätt i positioneringen, snackar ut våra lagkamrater, och allt bara blir rätt! Dubblingar i eget hörn görs på ett strålande sätt, och vi vinner boll väldigt många gånger. När vi vinner boll börjar vi rulla bollen till varandra på max 3 tillslag vilket får upp tempot i matchen. Vi kommer till många fina chanser i matchen och gör 3 mål, 1 mål av 3:e kedjan som är ett riktigt klapp-klapp spel, och 2 mål av 1:a kedjan, som ska stå för merparten av våra mål. 2:a kedjan hade match precis innan med ett av våra andra lag, vilket gjorde att dom var trötta men dom krigade på ändå. Dom gick +-0, vilket är stabilt ändå med en match i benen sen tidigare.


Dessa unga herrar ska till karlstad cup i april och jag tror det kan bli riktigt bra om vi är i form då och har ett bra tight försvarsspel som i helgen.


Vi tränar vidare och finslipar våra strategier! 

Av Rille - 13 februari 2017 13:26

Det här med en Positiv känsla som jag hade igår... den var som bort blåst efter 2.47 in i första perioden. Vi spelade bra i 2 minuter, sedan händer det som alltid händer. Oavsett om vi spelar 2-2-1, eller 2-1-2, så kommer motståndarna igenom hur enkelt som helst. Vi snackar inte ihop oss i laget, vi springer med en bit och sedan skiter vi i det och låter dom komma till farliga avslut. HELA TIDEN. Det känns som att jag ger upp nu. Denna säsongen har varit katastrof. Jag har börjat planeringen inför nästa säsong, då jag har något mer spelare att tillgå, och en assisterande tränare i min barndomskompis som kommer in. Det kommer bli riktigt kul! 


Förhoppningsvis kommer alla som spelar nu, att fortsätta nästa säsong, detta kommer jag börja forska i efter sista matchen i serien. 1 spelare vet jag inte kommer fortsätta pga. att han blir överårig och om han vill fortsätta spela innebandy får han gå till Värmdös B-lag, alternativt byta klubb tyvärr. Jag gillar hans spelstil så det kommer bli surt att bli av med honom! Sedan vet jag att en spelare kommer in, och han snackar om att han kan få med sig 4 spelare till ungefär. Jag säger bara JA TACK! OM det blir så att vi får in 5 nya spelare kommer det kännas väldigt positivt, och jag hoppas även att det kommer fler spelare, jag hoppas på att några av dom spelare som lämnade inför denna säsong, kommer tillbaka för att få mycket speltid och då kan man börja bygga inför framtiden.


Säsongsplaneringen är i full gång från min sida, och då speciellt med upplägg av försäsongen. Jag tänker mig fystester, fys, träningsmatcher och en försäsongscup. Vi får se hur spelarna ställer sig till detta. Som det har sett ut denna säsongen har vi haft 1 träning i veckan och det är på tok för lite, det märker vi också på matcherna, då i början av säsongen förlorade vi inte så stort, men nu i slutet av säsongen förlorar vi med 2 - siffrigt varje gång. Det betyder att vi tränar för lite, och spelarna har för dålig kondition för att orka 3x20 på 10 man, oftast är vi 9.


Till nästa säsong vill jag ha 17 spelare totalt, som MINST, helst skulle jag vilja ha 22 spelare, då det är 4 femmor och 2 målvakter, det skulle vara ultimat! Skulle även kunna tänka mig att ha 3 målvakter att tillgå, pga få upp motivationen och tävlingsinstinkten, och därav utvecklingen. Som det är nu, behöver ingen ta saker seriöst, för att man vet att man kommer få spela matcherna ändå. Jag vill ä'ven ha minst 2 träningar i veckan, varför vi inte har det den här säsongen är för att vi är runt 12 spelare i laget, och om vi har 2 träningar i veckan säger 6 att dom måste plugga på måndagen och dom andra 6 måste plugga på Onsdagen vilket gör att man har två träningar som inte ger någonting.


Som sagt. Vi skiter i den här säsongen och blickar framåt. Det kan bli hur bra som helst, eller så blir det fiasko även det kommande året. 



Av Rille - 12 februari 2017 12:30

Denna säsong 16/17 blev inte alls på något plan. Det har varit lite spelare, mycket frånvaro, ja allt har bara varit totalt kaos. Låt mig berätta från början av detta elände! 


Det var i början av augusti som den nya sportchefen i klubben tog tag i HJ lagets framtid. Jag har varit tränare tillsammans med denna herre i 8 år ungefär i Pojkar 03 och han är jävligt bra! 

Han kom fram till mig en dag i början av augusti som sagt och frågade mig om jag ville ta över ansvaret för HJ laget i klubben, jag, dum som jag är, eftersom jag älskar innebandy och just det här med tränarrollen är något jag vill syssla med, sa jag bara "japp, det skulle vara kul!" Sagt och gjort, vips skrev vi kontrakt och allt blev klart.


Så där stod jag, med nyskrivna papper och en blick efter dessa hungriga spelare, som längtade efter innebandyn, som jag skulle träna i HJ laget. Jag blev huvudtränare och min assisterande tränare, sidekick, som jag känt sen barnsben, och som har haft HJ under några år, sa "Lycka till" och va med på 4 träningar innan han aldrig mer dök upp.


Jag hade en lista med ca 40 namn som var inskrivna att dom skulle spela i laget, men som jag inte hade sett röken av, så jag gjorde det som någon annan skulle gjort men för 3 månader sedan. Nämligen ringa runt, och försöka få dessa herrar att stanna i klubben. Nu när jag ringde i början av augusti, med två månader kvar till seriepremiär, hade jag 0 spelare att tillgå. Merparten jag ringde till sa " Jag spelar för en annan klubb" eller "Nääe, jag har slutat och tycker inte innebandy är så kul längre" då var det bara att kontra med att säga "Okej, men du vet var vi finns, du är varmt välkommen tillbaka när du känner för det!" 

Så höll det på igenom den listan, förutom med några stycken. Dom här Några stycken var 10 spelare. varav 2 målvakter där den ena velar om att spela eller inte. Sedan har jag 2 spelare som spelar i A-laget redan, som hjälper till när det behövs och när dom kan. 


Redan här mitten på augusti stod jag med påskrivet kontrakt, totalt 10 spelare + 2 som kanske eventuellt kunde spela någon match. 

Det var inte riktigt det jag hade i mina tankar när jag fick frågan om HJ laget, att jag skulle börja ringa runt och skapa mig ett eget lag!? Och jag som är några år äldre än dessa herrar, har jag kontakt med många i den åldern? Svaret på den frågan är NEJ. 


Första träningen var 15:e augusti, då kom det 7 spelare varav en målvakt. 7 spelare av 10 möjliga. det var ändå rätt bra, men det går ju inte att bedriva någon som helst träning med så få spelare. det tillkom någon spelare men i samma veva var det en som hoppade av detta tåg och gick vidare i karriären tillsammans med lagledaren. så där står jag nu helt solo! Ingen assisterande tränare, ingen lagledare.. Bara jag! jag blev helt plötsligt huvudtränare, assisterande tränare och lagledare på samma gång! 


Helt plötsligt var vi där, dags för seriepremiär i division 2. Med mina spelare som spelade division 3 året innan och som det inte gick så bra för, skulle nu mäta oss med lag i en serie högre. Tack och bock! 

Farsta kom på besök och vi spelade ett bra försvarsspel och hade en målvakt som storspelade, förlust 2-5 i första matchen. 


det har nu gått 13 matcher, då vi på 13 matcher förlorat 12 och vunnit 1, ligger sist i serien med målskillnaden -110! På 13 matcher har vi släppt in 149 mål. och gjort 39. Det säger sig självt, vi spelar inte i rätt serie.


Jag vill ändå ge en eloge till spelarna som varit med under hela den här säsongen, med för det mesta gott humör trots resultaten och jag hoppas innerligt på att alla som spelar i laget NU. Kommer vilja spela i laget nästa säsong också. 


Vi har match idag, klockan 20:00 mot TT, som vi förlorade mot förra gången med 12-2, dock så var vi 9 utespelare den matchen och hade 3 03;or med oss. Idag är vi starkare på pappret och jag tror verkligen på att vi kan ge dom en bra match och att vi kan vinna!


Jag tror på dessa hårt arbetande grabbar och det sista som överger mig är mitt hopp.


Där har ni lite bakgrund och nu skiter  vi i allt och bara kollar framåt! 


/SES

Av Rille - 11 februari 2017 16:45

TjaTja Bloggen!


Ja, jag vet! Det var ett tag sedan jag skrev här och det har sina förklaringar. Just nu går det inte så bra på Managerzone då jag har i stort sätt lagt av, man har tydligen sina perioder med det där spelet och just nu är jag inte inne i en period. Vi ligger på en dålig 9:e plats i div 6 nu mera.


Det är omorganisation i laget till nästa säsong. då det kommer in juniorer och sen ska vi bara spara pengar i några säsonger. Nog om detta, det kommer kanske tillbaka så småningom.


Jag tänkte skriva om vad jag egentligen gör, och det är samma sak egentligen men i en annan sport, nämligen Innebandy. Jag är tränare för två lag i föreningen Värmdö IF. Det ena laget är Pojkar 02/03, och dessa 03:or har jag varit tränare för i 8 år ungefär. Det är jävligt kul och vi har väldigt många och duktiga spelare! Jag tänkte köra lite referat från matcherna som jag är på med dom. Sedan har jag även gått in som tränare för Värmdö IF´s HJ lag. Denna säsong har vi inte riktigt lyckats med någonting, men matchen som vi har imorgon ser jag väldigt ljust på! 


Mer om detta kommer i senare inlägg med info kring laget och varför det blivit som det blivit denna säsong.


Kommer bli kul att skriva om detta tycker jag. vi får väl se vad ni tycker. Om det ens är någon som läser! ;) 

Är det så att någon läser kan ni väl skriva av er i gästboken eller liknande.



Matcherna i helgen är alltså imorgon Söndag, för P02/03 klockan 17:00 mot Älvsjö AIK, föregående möte blev det förlust 8-1, men då vi hade inte den trupp vi ville ha för den matchen. För HJ´s del gäller följande: Matchstart klockan 20:00 mot Tyresö trollbäcken, föregående möte blev även där förlust men med 12-2, och då hade jag inte heller den trupp som var ultimat. 

Men som sagt, mer om detta vid ett senare inlägg.


/Coach 

Ovido - Quiz & Flashcards